Lekturowe pudełko pełne skarbów z „Kamieni na szaniec”
Analiza obowiązkowej lektury szkolnej, której przeczytanie stanowi dla uczniów spore wyzwanie, jak się okazało, może być fascynującą przygodą. Uczniowie klasy VII a z nadzwyczajnym zaangażowaniem i determinacją przystąpili do realizacji zadania, które polegało na zgromadzeniu w pudełku po butach rekwizytów, przedmiotów i ilustracji związanych z lekturą. Uczniowie przygotowali potrzebne materiały, ozdobili pudełka wewnątrz i zewnątrz, by nawiązywały do motywów z lektury. Motywacja, kreatywność i zgodna współpraca w grupach przerosły najśmielsze oczekiwania. Podsumowaniem projektu była prezentacja poszczególnych elementów znajdujących się w pudełku w nawiązaniu do treści lektury.
Z klasowym biurem podróży na Czarny Ląd! – projekt podsumowujący pracę z lekturą „W pustyni i w puszczy”
Podsumowaniem pracy z lekturą w klasie V b było przygotowanie oferty biura podróży. Podzielni na grupy uczniowie przygotowali folder reklamujący wycieczkę na Czarny Ląd śladami bohaterów powieści Henryka Sienkiewicza. Ich zadaniem było wymyślenie nazwy biura, hasła reklamowego, opracowanie trasy wyprawy i programu. Do tego piątoklasiści wykorzystali przygotowane wcześniej materiały. Zajęcia zakończyła prezentacja ofert klasowych biur podróży. Reprezentanci zespołów w sposób jak najbardziej przekonujący zachęcali do skorzystania z propozycji biur. Oferty uwzględniały: uczciwość, rzetelność informacji, wiarygodność i atrakcyjność.
Fascynująca lekcja biologii
Jak się okazuje anatomia człowieka nie jest tak trudnym i nudnym zagadnieniem dla uczniów pod warunkiem, że poznają te tajniki wiedzy w atrakcyjny i aktywny sposób. Tak właśnie było w klasie VII a i VII b, kiedy to uczniowie pod czujnym okiem Pani Sabiny Gortych mieli możliwość samodzielnie stworzyć model szkieletu człowieka w rzeczywistych rozmiarach. Praca przebiegała w atmosferze fascynacji przedmiotowym zagadnieniem. Można było zaobserwować pełne skupienie i zaangażowanie młodzieży. Zwieńczeniem zajęć było szczegółowe omówienie poszczególnych elementów układu szkieletowego człowieka. Ta niezwykła lekcja zapewne na długo pozostanie w pamięci uczniów, potwierdzają to ich entuzjastyczne reakcje. Wykorzystanie oryginalnych i aktywizujących metod pracy to doskonały sposób na rozbudzenie i wykorzystanie potencjału drzemiącego w młodzieży. Warto próbować, bo efekty mogą przejść najśmielsze oczekiwania.
Opracowała Barbara Nowak