Organizacja zajęć
wychowanie do życia w rodzinie w kl. IV – VIII
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
im. prof. Stanisława Bąka w Grębowie
Zajęcia odbywają się w oparciu o programy nauczania wychowania do życia w rodzinie dla klas IV, VII -VIII; V-VI szkoły podstawowej „Wędrując ku dorosłości”, autorstwa: Teresy Król
Na realizację zajęć w poszczególnych klasach IV -VIII przeznaczonych jest 14 godzin, w tym: 9 spotkań wspólnych i 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Propozycji tematów do realizacji w grupach nie należy traktować jako obligatoryjnej. Nauczyciel, znając uczniów i ich oczekiwania, sam może zdecydować o doborze zagadnień omawianych osobno z dziewczętami i z chłopcami.
Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostają z tematyką zajęć, podręcznikiem, celami, formami i metodami pracy, oczekiwaniami nauczyciela i przewidywanymi osiągnięciami.
Cele i zasady przedmiotowego oceniania:
- Specyfika zajęć wychowania do życia w rodzinie polega na swobodzie wypowiadania się uczniów, wyrażania opinii i poglądów, zajmowania określonych stanowisk, dużym stopniu zaangażowania emocjonalnego. Zajęcia nie podlegają typowej szkolnej ocenie.
- Zajęcia nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani też na ukończenie szkoły.
- Uczestnikom zajęć należy się gratyfikacja ( pozytywna ocena zachowania) za:
– pracę na lekcji,
– zaangażowanie,
– współpracę w grupie,
– pomysłowość,
– wyszukiwanie i porządkowanie informacji, wnioskowanie,
– pracę dodatkową, np. przygotowanie nagrań, prezentacji, referatów, projektów itp.
- Stopień osiągnięcia zamierzonych celów edukacyjnych nauczyciel może sprawdzić za pomocą:
– krzyżówek,
– metody zdań niedokończonych,
– metody zdań podsumowujących,
– testów i ankiet.
- Uczniowie prowadzą notatki w zeszytach przedmiotowych.
- Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w zajęciach (informacja: uczeń – uczestniczył w zajęciach).
Cele ogólne:
- Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
- Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
- Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
- Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
- Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
- Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Wymagania szczegółowe zawarte w podstawie programowej (treści nauczania):
- Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
- Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu.
- Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie.
- Macierzyństwo i ojcostwo; podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.
- Ciąża, rozwój płodu, poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny.
- Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami; identyfikacja z własną płcią, akceptacja i szacunek dla ciała.
- Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju.
- Higiena okresu dojrzewania.
- Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne.
- Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
- Mass media – zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych.
- Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny.
- Odpowiedzialność za własny rozwój; samowychowanie.
Tematyka zajęć realizowanych w ramach wychowania do życia w rodzinie:
W KLASIE IV
Lekcja 1 Wspólnota domu, serca i myśli, czyli o funkcjach rodziny
Lekcja 2 Witaj w domu, czyli funkcje prokreacyjna i opiekuńcza
Lekcja 3 Zasady i normy, czyli funkcje wychowawcza socjalizacyjna
Lekcja 4 Miłość, która scala, czyli funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna
Lekcja 5 Beztroskie chwile w rodzinie, czyli funkcje rekreacyjno-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna
Lekcja 6 Człowiek istota płciowa
Lekcja 7 Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 8 Przekazywanie życia (dla grupy chłopców)
Lekcja 9 U progu dojrzewania (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 10 U progu dojrzewania (dla grupy chłopców)
Lekcja 11 Rodzi się dziecko (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 12 Rodzi się dziecko (dla grupy chłopców)
Lekcja 13 Intymność (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 14 Intymność (dla grupy chłopców)
Lekcja 15 Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 15 Obrona własnej intymności (dla grupy chłopców)
Lekcja 17 Koleżeństwo
Lekcja 18 Dobre wychowanie
Lekcja 19 Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy?
W KLASIE V
Lekcja 1. O rodzinie i nie tylko, czyli tematyka naszych spotkań
Lekcja 2. Tworzymy wspólnotę, czyli o funkcji prokreacyjnej oraz ekonomicznej rodziny
Lekcja 3. Jak budować wspólnotę rodzinną, czyli o funkcji kulturowej, rekreacyjno-towarzyskiej oraz integracyjno-kontrolnej.
Lekcja 4. Nie jesteście sami, czyli o funkcji opiekuńczej i socjalizacyjnej rodziny
Lekcja 5. Kiedy dom jest przystanią, czyli o funkcji psychiczno-uczuciowej, wychowawczej oraz samowychowaniu.
Lekcja 6. Gdzie szukać pomocy, gdy zdarzają się problemy?
Lekcja 7. Kobiecość i męskość.
Lekcja 8. Dojrzewanie, czyli u progu dorosłości.
Lekcja 9. Raz euforia, a raz smutek, czyli o chwiejności emocjonalnej nastolatków.
Lekcja 10. Już się zmieniam, staję się kobietą (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 11. Czekają mnie zmiany, staję się mężczyzną (dla grupy chłopców)
Lekcja 12. Żeński układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 13. Męski układ rozrodczy (dla grupy chłopców)
Lekcja 14. Co się ze mną dzieje? Pytania zadawane przez dziewczęta (dla grupy dziewcząt).
Lekcja 15. Co się ze mną dzieje? Pytania zadawane przez chłopców (dla grupy chłopców)
Lekcja 16. Rodzi się dziecko (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 17. Rodzi się dziecko (dla grupy chłopców)
Lekcja 18. Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 19. Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa (dla grupy chłopców)
W KLASIE VI
Lekcja 1 O budowaniu bliskich relacji w rodzinie.
Lekcja 2 Jak mówić i słuchać, czyli o komunikacji w rodzinie?
Lekcja 3 Jak rozwiązywać konflikty?
Lekcja 4 Jak wykorzystać czas wolny? O świętowaniu.
Lekcja 5 Czego jeszcze nie wiem, nie pamiętam… Powtórka z dojrzewania (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 6 Czego jeszcze nie wiem, nie pamiętam…Powtórka z dojrzewania (dla grupy chłopców)
Lekcja 7 Nastolatka przed lustrem, czyli o urodzie i nie tylko(dla grupy dziewcząt)
Lekcja 8 Higiena i zdrowie nastolatka (dla grupy chłopców)
Lekcja 9 Jedzenie wrogiem? Anoreksja i bulimia (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 10 Zwycięstwo czy porażka, czyli jak spożytkować młodzieńczą energię? (dla grupy chłopców)
Lekcja 11 Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 12 Obrona własnej intymności (dla grupy chłopców).
Lekcja 13 Więzi koleżeńskie.
Lekcja 14 Radość z przyjaźni .
Lekcja 15 „Nie ma na tym świecie rzeczy doskonałych”, czyli o mediach elektronicznych
Lekcja 16 Cyberprzemoc – jak się przed nią ustrzec?
Lekcja 17 Media a moje miejsce w świecie (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 18 Media a moje miejsce w świecie (dla grupy chłopców)
Lekcja 19 Co się w życiu liczy? Plany małe i duże .
W KLASIE VII
Lekcja 1 Dojrzałość, to znaczy…
Lekcja 2 Dojrzewanie – rozwój fizyczny(dla grupy dziewcząt)
Lekcja 3 Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy chłopców)
Lekcja 4 Dojrzewanie – zmiany psychiczne(dla grupy dziewcząt)
Lekcja 5 Dojrzewanie – zmiany psychiczne (dla grupy chłopców)
Lekcja 6 Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 7 Przekazywanie życia(dla grupy chłopców)
Lekcja 8 Mężczyzna i kobieta układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt)
Lekcja 9 Mężczyzna i kobieta układ rozrodczy (dla grupy chłopców)
Lekcja 10 Czas oczekiwania
Lekcja 11 Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo(dla grupy dziewcząt)
Lekcja 12 Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo(dla grupy chłopców)
Lekcja 13 Rozwój człowieka
Lekcja 14 Komunikacja w rodzinie .
Lekcja 15 Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania .
W KLASIE VIII
Lekcja 1 Budowanie relacji międzyosobowych
Lekcja 2 Na początek: zakochanie
Lekcja 3 O etapach i rodzajach miłości
Lekcja 4 Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt)
Lekcja 5 Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy chłopców)
Lekcja 6 Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt)
Lekcja 7 Seksualność człowieka (lekcja dla grupy chłopców)
Lekcja 8 Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt)
Lekcja 9 Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy chłopców)
Lekcja 10 Choroby przenoszone drogą płciową
Lekcja 11 AIDS i profilaktyka
Lekcja 12 Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt)
Lekcja 13 Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy chłopców)
Lekcja 14 Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt)
Lekcja 15 Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy chłopców)
Lekcja 16 Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka
Lekcja 17 Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
Lekcja 18 Dojrzałość do małżeństwa
Lekcja 19 Wobec choroby, cierpienia i śmierci