Szanowni Państwo,
Dobro i rozwój każdego dziecka są dla nas priorytetem. W codziennej pracy uważnie obserwujemy zachowanie dzieci i wspieramy je w pokonywaniu trudności. Zdarzają się jednak sytuacje, w których niepokojące objawy mogą wskazywać na potrzebę wsparcia ze strony specjalistów, takich jak psycholog, pedagog, logopeda czy terapeuta.
Zwracamy się do Państwa z prośbą o szczególną uważność na symptomy, które mogą świadczyć o trudnościach rozwojowych, emocjonalnych, społecznych lub komunikacyjnych, np.:
-
unikanie kontaktu wzrokowego, brak reakcji na imię, brak zainteresowania otoczeniem,
-
nadmierna ruchliwość, impulsywność, trudności w panowaniu nad emocjami,
-
problemy z koncentracją uwagi, łatwe rozpraszanie się, brak wytrwałości w działaniu,
-
częste napady złości, agresja wobec siebie lub innych, trudności z przestrzeganiem zasad,
-
opóźniony rozwój mowy – brak wypowiedzi lub bardzo ograniczony zasób słów w danym wieku,
-
trudności w artykulacji, niewyraźna mowa, problemy z rozumieniem poleceń,
-
wycofanie z relacji z rówieśnikami lub dorosłymi, niechęć do wspólnej zabawy,
-
nadmierna wrażliwość na bodźce (hałas, światło, dotyk),
-
trudności z samodzielnością – problemy z ubieraniem się, jedzeniem, korzystaniem z toalety,
-
nawracające bóle brzucha, głowy, dolegliwości somatyczne bez wyraźnej przyczyny,
-
zaburzenia snu, koszmary, problemy z zasypianiem lub częste wybudzanie się,
-
spadek nastroju, apatia, brak zainteresowań, niska samoocena,
-
wyraźne trudności w nauce, niechęć do szkoły lub przedszkola, silny lęk separacyjny.
Wczesna interwencja i odpowiednia pomoc specjalistyczna mogą znacząco wpłynąć na poprawę funkcjonowania dziecka oraz jego dalszy rozwój. Dlatego zachęcamy Państwa do konsultowania się ze specjalistami zawsze wtedy, gdy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości.
W razie potrzeby służymy wsparciem i pomocą w skierowaniu do odpowiednich placówek lub specjalistów.